בטאון חיל האוויר

ביטאון
גיליון 214 26/12/13
גיליון 100 שנות תעופה עברית.
מצורף גיליון ילדים

כתבות

הצילו!

בשנים האחרונות נרקם קשר יוצא דופן בין יחידת החילוץ ערבה לבין טייסות המסוקים של חיל־האוויר ויחידת החילוץ 669 ובמיוחד עם טייסת “ציפורי המדבר". הם מתרגלים ביחד, מחלצים ביחד ואפילו קוטפים ביחד פלפלים

לילך גונן | צילום: עמרם צברי

גשם. כבר שעות שיורד גשם זלעפות ללא הפסקה. הקריין בחדשות הודיע שיש חשש לשטפונות וכדאי להתרחק מהאזור. מסתבר כי עבור אזרחים רבים מדובר דווקא בהזמנה לצפייה בתופעת הטבע המרהיבה.
זה לא היה השטפון הראשון שיורם חזה בו אבל הוא בהחלט היה מרשים. סביר להניח שכשלקח את בנותיו לצפות בנחלים העולים על גדותיהם, הוא השאיר אוזן אחת דרוכה לטלפון שיצלצל ויזניק אותו להציל ולחלץ את האדם הראשון שיקלע לזרמים האיתנים.
הטלפון במוקד החירום של המשטרה מצלצל. המוקדנים כבר רגילים לקולות המבוהלים הבוקעים מעברו השני ומנסים להבין משטף דבריו של המצלצל מה צריך להיות הטלפון הבא שלהם. הם מצליחים לחלץ את המילים "שטפון" "נסחף" "רכב" והתשובה כבר באוויר: יחידת החילוץ מוקפצת.
תוך כדי התארגנות ויציאה לכיוון מקום האירוע נמצא כבר יורם, קצין המיוחדים של יחידת החילוץ ערבה, על הקו עם טייסת "ציפורי המדבר". לפני שדווח למרכז השליטה של חיל־האוויר, לפני שיתחילו בנוהל הרגיל, הוא מיידע את מפקד הטייסת שבקרוב מאוד שירותיהם יהיו נחוצים. "אני חושב שאין יחידת חילוץ שיש לה את הקשר הזה עם טייסת", אומר יורם. "בסוף בשורה התחתונה, בחירום, זה פשוט עובד".

אנשי הערבה
גזרתה של יחידת החילוץ (יחל"צ) ערבה עמוסה בהזדמנויות למקרי חילוץ. היא מלאה במסלולי טיול מאתגרים וארוכים וכשהגשם מתחיל אנשי יחידת החילוץ, כולם מתנדבים, אינם ממתינים לטלפון ומתחילים לארוז את ציוד החילוץ, לקראת השטפונות.
גם טייסות המסוקים של חיל־האוויר נכנסות לתמונה כשהסיפור מסתבך, כאשר ישנו פצוע במצב קשה או שתנאי השטח דורשים זאת.
"הם פשוט יודעים את העבודה הזאת עם המסוק, לדבר בקשר, להעביר את המשימה, את המצב ולהכווין אותנו", מציין סא"ל גדי, מפקד טייסת "ציפורי המדבר", המטיסה מסוקי ינשוף (בלקהוק) ונמצאת בקשר קרוב עם יחידת החילוץ.
על המסוק נמצא כדרך קבע גם צוות חילוץ של יחידה 669 ולכן, כשמדובר בחילוץ מוסק הצוותים האזרחיים של היחל"צ עוסקים בעיקר בהכוונת המסוק אל הפצוע ובטיפול בו טרם הגעת המסוק.
כשמדובר במשימות איתור כמו אדם שנעדר בערבה, יעלו צוותי היחל"צ אל המסוק פעמים רבות, מכיוון שאין מי שמכיר את השטח היטב כמוהם.
"כשהם מגיעים, אין לנו אגו, הם המפקדים ואנחנו זזים אחורה. אנחנו צריכים לעבוד ביחד וכולנו מבינים שאנחנו באותו צוות עכשיו. הוא יכול לגלוש בחבלים שלי, אני יכול לסחוב את האלונקה והוא יכול לקחת לי את הקשר. אני מבין שהוא במצב שהוא צריך אותי עכשיו ואני לא עוזב אותו".
שטף דבריו של יורם נקטע על ידי צלצול טלפון. באותו הבוקר החל הגשם ובטייסת "ציפורי המדבר" יודעים מה זה אומר. סא"ל גדי התקשר להבהיר כי במקרה שיש חילוץ משטפון - הם שם. "אלה גיחות שהן גם יותר מרגשות מהרבה דברים אחרים שאנחנו עושים, הן מאמנות אותנו ואת יחידה 669. בסופו של דבר גם האימון הטוב יותר לא יכול לשקף באופן מלא את הדברים שקורים במציאות", מסביר גדי. "מעבר לזה מדובר בטיסות שנותנות המון, מחדדות את החשיבות והערכיות במקצוע שלנו. זה נותן המון מוטיבציה, הזנקה כזאת שאתה יודע שהצלת חיים של מישהו. אי־ אפשר להכניס באף שיחה פיקודית את מה שהזנקה פשוטה כזו מביאה. כשמשימה כזו מושלמת ואנחנו שומעים אחר כך מדיווחים שהפצוע בסדר, זה מרומם את רוחם של האנשים. אי־אפשר להחליף את זה בכלום".

חבר לעת צרה
יחידת החילוץ ערבה מתמודדת עם כ־25 אירועים מוסקים בשנה, אך למרות הפעילות המבצעית הרבה, הקשר הקרוב נוצר דווקא כשהתחילו היחידה וטייסת "ציפורי המדבר", להיפגש גם מחוץ למצבי החירום.
"אין אף יחידת חילוץ שמתרגלת ככה. בשנים האחרונות עשינו עשרות תרגילים מוסקים. טייסים מכל הטייסות עשו איתנו ימי רענון כדי לראות איך זה נראה מהצד של המחלץ שנמצא למטה", מספר יורם. "הדברים האלה הפכו את הקשר בינינו להרבה יותר אישי. פעם הייתה איזו יראה מהעבודה מול טייסים כי אתה לא תמיד יודע ומבין מה הם רוצים וצריכים ממך וגם כי אתה לא מכיר אותם ואתה לא מכיר את העבודה שלהם ואת המקום שממנו הם מגיעים. אז היום כשאנחנו עובדים איתם ברמה הזו, הקשר הזה עוזר לנו מאוד לתפקד בחירום".
שתי היחידות הפכו בשנים האחרונות לחלק בלתי נפרד אחת מהשנייה.
אחת למספר חודשים מתקיים אימון דו־יומי משותף לשתיהן, בו מתרגלים ביחד תרחישי חילוץ שונים באזור הערבה, לומדים וחושבים כיצד להצליח ולבצע את המשימות המשותפות שלהם בצורה הטובה יותר שאפשר.
"האימונים שלנו ניזונים ומבוססים על דברים שקרו וקורים. אין כאן דמיון שמתפזר, כדי ששני הצדדים יוכלו לשמר את הכשירות ברמה הגבוהה ביותר וזה באמת מתפתח מקשר אישי. אנחנו נמצאים שם ומתדרכים ומתחקרים ביחד, מכירים אחד את השני בשמות ובדיוק את היתרון של כל צד ואיך עושים את זה בצורה הכי טובה", מסביר סא"ל גדי, שנמצא אצל יורם בחיוג מהיר. "זה מקל וזה נכון ונוצר פה אמון. ברגע שאתה מדבר עם בנאדם שאתה מכיר, אז אתה שומע בקול שלו עד כמה הדברים חמורים ועד כמה המצב בעייתי".

כמו משפחה
יש סיבות שונות ומגוונות להיווצרותן של חברויות קרובות. הקשר הצמוד בין יחידת החילוץ ערבה לבין טייסת "ציפורי המדבר" מבוסס כמובן על המשימה, הפעילות המשותפת ועל הכוננות באותו האזור. אך יותר מהכל הקשר הזה נבנה בזכות האנשים שנמצאים משני צדי החילוץ.
"זה עניין אישי מאוד. אני מניח שאם האנשים, התושבים האלה של הערבה לא היו, זה היה אחרת", מסביר סא"ל גדי. "אני שואף ומקדש מאוד את הקשרים האישיים האלה כקשרי עבודה. אני מכיר אותם, נוצר בינינו אמון וזה נותן לנו את היכולת לייצר את הכשירות בצורה טובה יותר. בכל מקום שאני מצליח לייצר את הקשרים האלה בצורה שוטפת וטובה אני מרוויח בסוף את המשימות בצורה יותר טובה ומתקדמת. אני רואה את הקשר איתם כשני צדדים שמצליחים לתקשר ומצליחים לייצר הבנה הדדית של המשימות בצורה שרק תורמת להשבחת המשימה והחיבור"."התחושה הזו, שיש מישהו שמעבר לזה שהוא טייס ומפקד טייסת הוא גם חבר ובמצב חירום הוא אומר לך ‘אני לא עוזב אותך', היא תחושה שאי אפשר להסביר אותה", מסכים יורם. "זה משהו מדהים, הפכנו לחלק מהמשפחה".
ולמשפחה עוזרים. מלבד היותו מתנדב ביחל"צ יורם הוא חקלאי וכשהייתה שנה קשה, הגיעו אנשי הטייסת לסייע בקטיף הפלפלים.
מדי פעם, גם בין החברים הטובים ביותר יש חילוקי דעות. שתי היחידות מגיעות מבית שונה ולפעמים רואים את הדברים ואת המשימה מזווית קצת שונה ובתפיסה אחרת.
"החבר'ה שלהם רתומים מאוד ומחוברים למשימה ועד שלא תסתיים פעולת החילוץ, הם לא יחזרו הביתה. אבל המשימות האלה הן משימות אזרחיות ולא תמיד אפשרי עבור הצבא לקחת בהן חלק כי המשימה העיקרית שלנו היא לא משימה אזרחית. אנחנו מחלצים אזרחים כי אין גורם אחר שיעשה את זה, אבל יש פה פער. הם מתעסקים עם הרבה פניות אזרחיות, אבל לא על כל דבר כזה אפשר להוציא מסוק של חיל־האוויר", מספר גדי. "פעמים רבות אני חווה את הפער הזה כי הם מתקשרים אלי עם אירוע שקורה ואני באמת מרגיש חובה אזרחית לדבר הזה, אבל הגורמים במטה חיל־האוויר לא יכולים בכל מקרה להעלות מסוק לאוויר כדי לעשות. ההסתכלות על המשימה שונה בין הגורמים".

עוד באותו מדור

על העמוד

כמעט בלי לשים לב חלפה שנה מאז מבצע "עמוד ענן". אחת המערכות שעבדה סביב השעון בהצלחה בלתי מבוטלת, הייתה מערכת "כיפת ברזל" שביצעה מאות יירוטים. שנה אחרי המבצע ועם עיניים פקוחות אל העתיד, מתארים אנשי מערך ההגנה האווירית את הלקחים והתובנות

הכחול הגדול

איטלקים, יוונים, אמריקאים וישראלים עולים לטוס ביחד. לא, זו לא התחלה של בדיחה: ברוכים הבאים לתרגיל "בלו־פלאג", התרגיל האווירי הגדול ביותר בתולדות חיל־האוויר הישראלי. במשך שבועיים נלחמו צוותי מטוסי קרב מרחבי העולם זה לצד זה במרחב אווירי שמתפרס על פני שני שליש מהמדינה ולמרות שדיברו בשפות רבות, הבינו כולם זה את זה