מלחמות ומבצעים

מבצע "מייקלברג"

מבצע "מייקלברג": מטוס קומנדו, שהוטס על-ידי שני טייסים אמריקאים, מנחית בישראל עולים בלתי-ליגאליים מעיראק.

בשנת 1947 יצרו אנשי המוסד לעלייה ב' של ה"הגנה" קשר עם שני טייסים אמריקאים, שהיו מוכנים - תמורת סכום כסף גדול - להעלות במטוס תובלה מסוג קרטיס קומנדו שבבעלותם עולים בלתי-ליגאליים לארץ-ישראל. ב-20 באוגוסט 1947 הטיסו השניים לבגדד שבעיראק את פעיל העלייה שלמה הלל, ולאחר התארגנות קצרה הועלו על המטוס בשעות הלילה כ-50 צעירים חברי תנועת "החלוץ".

עם אור ראשון, נחת המטוס במינחת מאולתר שהוכשר ימים אחדים לפני כן על ידי חברי הפלמ"ח בבקעת יבנאל. אורך המינחת היה 700-600 מטר והוא סומן באמצעות הבערת אלומות קש. תוך חמש דקות הורדו העולים ופוזרו בין יישובי האיזור, והמטוס מיהר להמריא לרומא.

לאור הצלחת המבצע, הובאו בספטמבר באותה דרך 50 עולים נוספים, שהוטסו משדה נטוש ליד נאפולי שבאיטליה. לפי התכנון, היה על המטוס להמשיך מיבנאל לבגדד לביצוע טיסת העפלה שלישית, אך הטייסים סירבו לטוס שוב לעיראק. למרות זאת, ב-20 בספטמבר 1947, הופיעו במפתיע שני הטייסים עם מטוסם בבגדד, נכונים לטיסה נוספת. על אף חוסר התיאום, אורגנה במהירות קבוצת עולים, אך גורמי העלייה סירבו לאשר את המראת המטוס, מחמת עוצר הלילה שהטילו הבריטים. בשעה 23:00 הצליחו לסיים את ההכנות להכשרת משטח הנחיתה ביבנאל למרות העוצר, והמטוס המריא מבגדד. לאחר מספר שעות, נחת המטוס ביעדו והעולים פוזרו במהירות בין יישובי האיזור. הייתה זו הטיסה האחרונה במבצע, שכונה מבצע "מייקלברג" על-שם שני הטייסים: הקפטן ליאו וסנברג וטייס המשנה, ששמו הפרטי היה מייק.

עולים בלתי-ליגאליים מעיראק יורדים בחשאי ממטוס הקומנדו ביבנאל
עולים בלתי-ליגאליים מעיראק יורדים בחשאי ממטוס הקומנדו ביבנאל