בטאון חיל האוויר

ביטאון
גליון 177 31/10/07

כתבות

דור חמישי בישראל

תגיות: F-35 , עתיד

הוא אחד משני מטוסי הקרב היחידים בעולם מהדור החמישי, חמקן, בעל יכולות תקיפה, קרב ונשיאה מרשימות וצה"ל בונה עליו בתור מטוס העתיד. 35–F כבר קורם עור פלדה וגידים אלקטרוניים ובחיל–האוויר עושים הכל על–מנת להביא כמה שיותר מהר את המטוס שישמור על העליונות האווירית והאיכותית במזרח–התיכון

סיון גזית

26 באוקטובר 2001 היה תאריך משמעותי ביותר עבור חברת "לוקהיד-מרטין". ביום זה זכתה החברה בחוזה בהיקף של 18.9 מיליארד דולר לפיתוח מטוס התקיפה המשותף, או ה-JSF. מאז, הספיק המטוס לקבל בארצות-הברית את השם F-35 "לייטנינג 2" ואף הוכתר ל-F-16 החדש. גם בחיל-האוויר לא נשארו אדישים ל"סלבריטי" התעופתי ול"באז" הבלתי-דועך שהוא מייצר. לפני ארבע שנים הוקמה נציגות ישראלית מיוחדת בוושינגטון, האחראית לגשר על הפערים בין התכנית העולמית לצרכים הישראליים הייחודיים.

בחודש שעבר אושר סופית רכש 25 מטוסי F-35 במסגרת התכנית הרב-שנתית של צה"ל ועוד עשרות מטוסים עד סוף העשור הבא. ה-F-35 הישראלי הראשון ינחת בישראל, ככל הנראה, בעוד כשבע שנים. בחיל-האוויר כבר התחילו לספור לאחור.

דור חדש רוצה חידוש

קשה כבר לחדש בנוגע ל-35-F של "לוקהיד-מרטין", אבל בכל זאת רצוי להזכיר: מדובר במטוס קרב מהדור החמישי, היחיד בעולם פרט ל-22-F. לשם השוואה: ה-16-F וה-15-F, נחשבים בני הדור הרביעי, בעוד שמטוסים כמו ה"יורופייטר" מקוטלגים כ"דור ארבע וחצי". אפשר לייחס את קפיצת הדור הזו לשתי תכונות עיקריות: חמקנות ואוויוניקה משולבת. הראשונה תעניק ל-35-F יכולת לטוס בלי להתגלות על-ידי מערכות המכ"ם של האויב והשנייה תרכז את המידע משלל החיישנים במטוס לכדי תמונת מצב אחת. כך, למשל, איום שזוהה על-ידי המטוס יתורגם מיידית למטרת תקיפה.

עוד בתחילת הפרויקט ואפילו לפני העדפתה של "לוקהיד-מרטין" על-פני "בואינג", הציעה ארצות-הברית ללקוחות העתידיים של המטוס להשקיע ולהשתתף בפיתוחו, במתכונת של יחס ישיר בין גודל ההשקעה להיקף המעורבות. השותפה הבכירה ביותר היא בריטניה, שהשקיעה כבר בשלב הפיתוח כ-2 מיליארד דולר. מתחתיה נמצאות איטליה, הולנד, טורקיה, קנדה, אוסטרליה, דנמרק ונורווגיה. ישראל, לעומת זאת, זכתה למעמד מיוחד בפרויקט, המאפשר לה לשנות את תצורת המטוסים שיימכרו לה בלבד.

הרתעה, התרעה והכרעה

מדוע התעקשו בישראל על רמת מעורבות שכזו בפרויקט? האם באמת הכרחי לרכוש את ה-35-F דווקא עכשיו?
"באופן מסורתי, תפיסת הבטחון של מדינת ישראל שמה דגש על שלושה מרכיבים: הרתעה, התרעה והכרעה. יש לציין שבשנים האחרונות נוסף מרכיב רביעי: התגוננות או הגנה", אומר סא"ל רוני, ראש תחום דוקטרינה במחלקת תכנון המערכה. "חיל-האוויר הוא גורם מרכזי במרכיבים האלה של תפיסת הבטחון. הכוח האווירי ובתוכו העוצמה, הטכנולוגיה והיכולות המתקדמות, הוא גורם משמעותי במרכיב ההרתעה וההכרעה של תפיסת הבטחון. חיל-האוויר עוסק גם במרכיבי ההתרעה במסגרת פעילותו של להק מודיעין וכן במרכיב ההגנה, כדוגמת מערכת טילי ה'חץ'".

תפיסת הבטחון הזו מקבלת משנה תוקף על רקע הצטיידות מדינות האזור בנשק מערבי. לאחרונה, למשל, מבקשת ערב הסעודית להתחמש בפצצה חכמה מונחית לוויין. אולם לא מדובר במצב חדש, שהרי ערב הסעודית קלטה מטוסי 15-F, כבר בתחילת שנות ה-80. "כאשר בוחנים את הסביבה הקרובה ובתוכה מדינות איתן אנו ביחסים תקינים, כמו ערב הסעודית ומצרים, מבינים כי יש ברשותן פלטפורמות כמו ה-16-F, ה-15-F והאפאצ'י", אומר אל"ם אדו, ראש מחלקת הנדסת כלי-טיס בלהק ציוד. "היום אותן מדינות רוכשות גם פלטפורמות מתקדמות יותר, כמו מטוס היורופייטר. הבעיה היא שחיל-האוויר לא יכול להרשות לעצמו לא להיות בחזית הטכנולוגיה. אסור שנימצא במצב של נחיתות איכותית, בייחוד היום, כאשר הטכנולוגיה משחקת תפקיד מרכזי במערכה, בנוסף לאיכות האנושית. די להתבונן בחימוש האוטונומי, במכ"ם או במערכות ההגנה".

עם זאת, האם הצטיידות ב-35-F המשוכלל לא תגרום דווקא לתוצאה בלתי-רצויה, דוגמת מרוץ חימוש אזורי? "האפשרות לדרוך במקום בנושאים הקשורים לאיכות ולטכנולוגיה לא קיימת", אומר סא"ל רוני. "ובסופו של דבר מי שלא הולך קדימה לא נשאר במקום, אלא הולך אחורה".

זרוע ארוכה ובלתי נראית

למעשה, הצטיידות ב-35-F לא תהיה הליכה קדימה, אלא יותר בגדר קפיצה. קליטתו של המטוס בחיל-האוויר אינה עוד שדרוג כלשהו ל-F-16, שיפור מערכת הל"א (לוחמה אלקטרונית) או קליטת פצצה חכמה חדשה. "פרט ל-22-F, אין בעולם מטוס קרב חמקן כמו ה-35-F", אומר אל"ם אדו וכך גם "לוקהיד-מרטין" משווקת אותו: הכלאה של מטוס קרב ומפציץ חמקן דוגמת ה-2-B. "חיל-האוויר משליך את יהבו בצורה דרמטית על המטוס הזה, מאחר שהוא יעניק יכולת שלא קיימת היום, להגיע לכל מקום, אף מאוים מאוד ולחזור, בלי להתגלות".

ו"לכל מקום" היא לא הגדרה שרירותית, שכן ה-F-35 יאריך מאוד את הזרוע הארוכה ממילא של חיל-האוויר. "ה-F-35 יכול לשאת כמות גדולה ביותר של דלק", מסביר אל"ם איציק, ראש נציגות JSF בוושינגטון. "המיכלים הפנימיים של המטוס, לשם השוואה, ישאו בערך אותה כמות דלק כמו מטוס סופה (F-16I) המצויד במיכלים פנימיים, תצורתיים וחיצוניים". מיכלי הדלק, כמו גם תא הפצצות, מוקמו בתוך המטוס ולא ייתלו מבחוץ, כדי לא לפגוע בחתימת המכ"ם הנמוכה שלו.

תחום אחר שישופר משמעותית בזכות המטוס, הוא תחום "סגירת המעגלים". במלחמת לבנון השנייה, למשל, עסק חיל-האוויר בשדרוג למערכות ההגנה של מטוסיו, כך שיגלו גם שיגורי טילים ורקטות. המערכות האלה חוברו למערכות הנשק במטוסי החיל. "המכ"ם של ה-F-35 מסוגל לאתר מטרות ממרחק רב, כך שיוכל לראות, לירות ולפגוע ראשון", אומר אל"ם איציק. "האוויוניקה המשולבת של המטוס, מתוכננת כך שכל המערכות השונות 'ידברו' אחת עם השנייה. בצורה הזאת יתורגם מייד כל איום ליעד לתקיפה". לאחד הדגמים של ה-F-35 המכונה STOVL (Schort Take Off Vertical Landing) תהיה יכולת נחיתה אנכית והמראה קצרה, כך שהמטוס יסתפק במסלולים קצרים מאוד, יתרון חשוב למדינה תחת ספיגה.

"אפשר להשוות את רכש ה-F-35 למהפכות שנולדו מקליטת מטוסי ה-15-F בשנת 1976 והקורנס (פאנטום) בשנת 1969", אומר אל"ם איציק. "הפאנטום היווה קפיצת מדרגה בתחום אוויר-קרקע וה-15-F העניק לחיל-האוויר יכולות אוויר-אוויר ולילה גבוהות. ה-35-F הרב-משימתי, הוא שילוב של שני המהלכים האלה".

ישראלי טיפוסי

למרות כל השכלולים, בחיל-האוויר לא מסתפקים בדגם האמריקאי וכעת מגדירים את הצרכים הייחודיים של ה-35-F הישראלי. "לוקהיד-מרטין" מצידה, אחראית על מציאת הפתרונות לשילוב המערכות הישראליות במטוס. "כל מטוס שחיל-האוויר קולט הותאם לתצורה ישראלית", אומר אל"ם אדו. "16-F, כאמור, מופעל גם במצרים, ירדן ואיחוד האמירויות. היתרון היחסי שלנו, מעבר לאיכות האנשים, הוא בייחודיות המערכות תוצרת התעשייה המקומית וזה מה שמבדיל את המטוסים שלנו מאלה של הכוחות האוויריים האחרים. לפיתוחים העצמאיים האלה חשיבות אסטרטגית ולכן אנחנו לא מוותרים עליהם, גם אם הם דורשים הקצאת משאבים נוספים".

ככל הנראה, שלושה מאפיינים עיקריים יבדילו את התצורה הישראלית מהאמריקאית: הראשון הוא תקשורת ושו"ב (שליטה ובקרה), השני חימוש והשלישי מערכות ל"א. מערכות התקשורת והשו"ב של המטוס יבוססו על מערכות ישראליות הפועלות כבר בכלי-הטיס של חיל-האוויר, כך שה-53-F ישתלב ברשת הצה"לית כבר ביום הראשון שינחת. באשר למערכת הל"א, חיל-האוויר מעוניין לשלב במטוס מערכות יחודיות שלו. בנוסף, יכולת ל"א עצמאית מאפשרת לחיל-האוויר לעדכן את המערכות בזמן אמת ותוך ימים ספורים, תכונה חשובה בסביבה של איומים דינאמיים, שמשתנים בקצבים מהירים ביותר.

רק בעשור הבא

בתקופה הקרובה יוחלט מתי יעביר משרד הבטחון את המימון לפרויקט, מה שיכול לקבוע מתי יגיע ה-35-F לארץ. במקביל, עובדים בימים אלה בחיל-האוויר ובארצות-הברית על תכנון התצורה הייחודית ומפגש מיוחד נערך בארץ עם נציגים ממנהלת הפרויקט האמריקאית.

"בשונה מעסקאות עבר, אנחנו עמלים על פיתוח התצורה הישראלית במקביל לפיתוח הכללי של המטוס", אומר אל"ם איציק. "היתרון הוא שאנחנו יכולים להשפיע על הדגם הבסיסי של ה-F-35 ולקבל מטוס מותאם לצרכינו מוקדם ככל האפשר. למשל, אם נבקש לשלב יכולת מסוימת בתצורה הישראלית, שתתאים גם לדגם הבינלאומי, יוכלו האמריקאים לשלב אותה במטוס. לכך יש יתרון הן במישור הכלכלי והן בהיבט לוחות הזמנים". כמה חברות ישראליות, ביניהן "אלביט מערכות" ו"תדיראן קשר", כבר זכו בחוזי פיתוח וייצור בפרויקט הF-35 הבינלאומי.

"ה-35-F פשוט מבטיח נצחון", אומר תא"ל (מיל') יהושע (שיקי) שני, מנהל "לוקהיד-מרטין ישראל". "השיקול על-פיו צריכים הגורמים הבטחוניים להחליט הוא מה באמת חשוב למדינת ישראל: ה-35-F הוא תשתית אסטרטגית ולכן קודם כל צריך להקצות את המשאבים לרמה הזו ורק אחר-כך לחלק את מה שנשאר לצרכים הטקטיים".

בחיל-האוויר מסכימים לקביעה הזו. "אין לדעת מתי תפרוץ המלחמה הבאה", אומר אל"ם אדו. "ומבחינתנו אנו זקוקים למטוס הזה מהר ככל האפשר. קיימות תכניות נוספות שנבחנות או מבוצעות היום, כמו החלפת מטוסי הקרנף (הרקולס), או פרויקט השבחת מסוקי היסעור. אבל, אף אחת מהתוכניות האלה היא לא באותו סדר גודל כמו ה-35-F. אין ספק שזה הפרויקט המרכזי של חיל-האוויר בעשור הבא".

ומה עם שם ישראלי? אחרי "רעם", "ברק" ו"סופה" אפשר רק לנחש. בינתיים, נשארים עם F-35I.

עוד באותו מדור

לצאת מהמים!

לאנשי צוות-אוויר הטסים מעל הים, אורבת תמיד סכנת הטביעה לאחר התרסקות או נחיתת אונס במים. על-מנת להתמודד עם סכנה זו, יצאו נציגי חיל-האוויר לסדנת אימונים בארה"ב. הם חזרו רטובים, אך כעת הם יודעים טוב יותר מה קורה במים ובעיקר איך יוצאים מזה

בין ביירות לפריז

איך מחליפים סרבל, פצצות ותדלוק אווירי של מטוס קרב בחליפת קברניט ואחריות על מאות נוסעים שיושבים מאחור ותלויים בך? בדילמה הזו נתקלים כל יום טייסי קרב במילואים העובדים כטייסים בחברות אזרחיות
Feedback Form